Girlboss: omgevingsanalyse

OMGEVINGSANALYSE
Van elevator pitch naar omgevingsanalyse. Als toekomstige girlboss is een deftig onderzoek naar de verschillende facetten van het ondernemen zeer belangrijk.
Wie zijn je concurrenten, je klanten en je partners?
Wat is je USP (Unique selling point)?
In welke sector kom je terecht en wat zijn de trends?
Allereerst heb ik mijn klanten in doelgroepen verdeeld. Daarbij heb ik telkens hun specifieke kenmerken vermeld, zoals je hieronder kan zien.
Klantengroep: kosmopolieten –> burgers met postmoderne waarden zoals ontplooien en beleven. Zij zijn consumptiegericht en materialistisch ingesteld.

INSPIRATIE
Dit doe je dan ook voor je leveranciers en eventuele partners. Wat ook heel interessant en leerrijk is is om je concurrenten van naderbij te bekijken. Hun aanbod, prijzen en service. Haal hier enkel de elementen uit die voor jou toepasbaar zijn. Waar herken je jezelf in? Doe vooral nooit een copy/paste van een ander zijn/haar concept, want dit gaat uiteindelijk in je eigen nadeel spelen naar de toekomst toe. 
Wil je inspiratie als creatieve entrepreneur?

Boekentip: ‘The creative shopkeeper‘ van Lucy Johnston by Thames & Hudson.
Hierin vind je allemaal tips & tricks – van shopkeepers over heel de wereld – om je shop of/en koffiebar creatief aantrekkelijk te maken. The do’s and don’ts van het creatief ondernemen.

Geef een reactie